Gemekker, Gespuit en (natuur)Geweld! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Etienne Janssen - WaarBenJij.nu Gemekker, Gespuit en (natuur)Geweld! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Etienne Janssen - WaarBenJij.nu

Gemekker, Gespuit en (natuur)Geweld!

Door: Etienne

Blijf op de hoogte en volg Etienne

12 September 2010 | IJsland, Reykjavik

Goeiemiddag!

Om maar meteen door te gaan waar ik gisteren gebleven was: The Golden Circle. Nou ja, van tevoren eerst iets anders. Onze reis van gisteren was namelijk niet alleen naar The Golden Circle, maar eerst gingen we naar een stuk niemandsland op 2 uur rijden van Reykjavik, waar het oudste, meest traditionele IJslandse evenement plaatsvond……de Rétter. Het terrein bestaat uit een grote stenen cirkel met enkele deurtjes in de muur, waarachter allemaal langwerpige, ommuurde veldjes liggen. Hoop dat ik tot zover de spanning heb kunnen opbouwen, want vanaf hier wordt het een beetje anticlimactisch. Voor de mensen die namelijk het idee hadden dat hier een Gladiator-achtig spektakel gaat plaatsvinden, sorry. De Réttir draait namelijk om...schapen. Elke zomer mogen álle schapen van álle boeren de bergen in, waar ze vrij mogen lopen, grazen en zich voortplanten (denk ik dan). Zo rond begin september gaan de boeren vervolgens te paard de bergen in, waar ze alle schapen (althans, zoveel mogelijk) bij elkaar drijven en meenemen naar een groot weiland, waarna de pret kan beginnen. De schapen worden vervolgens namelijk bovengenoemde stenen cirkel ingedreven, waarna boer & familie de cirkel inspringen, de schapen gaan onderzoeken op oormerk enzo, waarna de eigen schapen via zo’n deurtje naar een eigen stukje weiland geleid (gesleept) worden. O, en wat ik er nog bij moet vermelden is dat het ook een sociaal evenement is, wat dus inhoudt dat iedereen ook (zelfgestookte) alcoholische versnaperingen staat te nuttigen. Kortom, briljant! Malou & ik zijn zelf ook de cirkel ingegaan, en het is eigenlijk best vet om door honderden schapen (er werden er zo’n 3000 gesorteerd) opzij te worden gebeukt. (Ook is de Réttir buitengewoon geschikt voor het maken van flauwe woordgrappen, al waren Malou & Jeske het daar minder mee eens. Ik vond het daarentegen best leuk om aan de meiden te vragen hoe je twee schapen op elkaar noemt (schapelbed), te zeggen dat Jeske schaapachtig aan het kijken was, en om even te laten vallen dat je bij de Réttir niet de koe, maar het schaap bij de horens moet vatten.) Maar goed, uiteindelijk begaf iedereen zich terug naar de bus, en wij dus ook maar. (Tsja, als er een schaap over de dam is…Sorry.) De volgende stop was wél echt Golden Circle, namelijk het Geysir Geothermische Gebied. (GGG dus.) Hier heb je onder andere de Strokkur (wat ‘karnton’ betekent, en nee, ik heb ook geen idee), een geiser die om de 3 – 8 minuten uitbarst en 30 meter hoog spuit, héél cool om te zien! Wat minder cool was, is dat je in géén enkele reisgids leest dat geisers ruiken naar de hel. Goed, je kan het vanwege het mineraalgedoe (zwavel…) in principe ook wel zelf bedenken, maar een kleine hint was fijn geweest. De volgende stop in onze toer was de Gullfoss, de Gouden Waterval. En nee, die naam is niet overdreven. Ik voeg wel een foto bij, want echt beschrijven gaat niet lukken, behalve zeggen dat het een van de meest indrukwekkende vormen van natuurgeweld is die ik ooit gezien heb. Echt super! Wat wel leuk is om te vertellen, is dat de Gullfoss zo heet omdat, als je mazzel hebt en de zon schijnt, er overal regenbogen te zien zijn door het opstuivende water. IJsland en zon is helaas niet echt de beste combi, maar verrassend genoeg hadden wij enorm veel geluk, en brak de zon net door toen we aan de waterval stonden. Nadat we onze camera’s praktisch hadden volgeschoten en behoorlijk nat waren geworden door de waterval, stapten we weer terug in de bus, om door te gaan naar onze laatste stop, het nationale park Thingvellir. (Die Th moet eigenlijk zo’n stom runeteken zijn, maar dat krijgt waarbenjij.nu niet geregeld, dus moet het maar zo.) Na een enorme geiser en een nog veel grotere waterval waren we bang dat dit alleen maar zou kunnen tegenvallen, maar niks was minder waar. Het park ligt op de Mid-Atlantische breuklijn, en bovendien is het park gecreëerd om het gebied waar vroeger het oude Viking-parlement hun bijeenkomsten had. (Lijkt vast op de huidige Tweede Kamer.) Knalblauwe rivieren, hoge rotswanden en overal kloven, ravijnen en afgronden. Hopelijk is nu duidelijk waarom IJsland echt meer dan geweldig is, en The Golden Cirlce echt een must. Kortom, wanneer komen jullie langs?

Bless, Etienne!

• 12 September 2010 - 17:06

Maartje:

Supermooi ziet het eruit op de foto's! heb je ronja de roversdochter wel eens gelezen/film gezien? daar doet de setting mij aan denken.. Hele fijne tijd gewenst, kus

• 12 September 2010 - 20:33

Jorien:

Hey Neef!!!

Die foto's zien er echt geweldig uit! Duurt niet lang meer of ik sta op de stoep hoor!

Veel plezier nog!

X Jorien

• 13 September 2010 - 05:33

Paul:

Over (zelfgestookte) alcoholische versnaperingen gesproken. Je moet echt de Brennivin een keer proberen... Heel geschikt om mee te Kingsen (zeg ik uit ervaring). Kan alleen niet garanderen dat je daarna nog de stad in kunt :-).

Viel Spass!

• 13 September 2010 - 09:51

Papa:

echt lachwekkend, dat gedoe met die schapen. al lezend dacht ik: je bent geschapen (haha) als columnist. Ook heerlijk om dan met de hele groep (minus 2?) je ziek te lachen en lekker door te woordemmeren.
    als ik bij je ben straks, gooi ik er nog wel een sjopke (of sjaopke) bovenop.

Liefs

• 13 September 2010 - 17:36

Ruth:

Hey Etienne,

Mooie foto's! Ek is baie jaloers! Dat met die schapen klinkt trouwens wel hilarisch! Wil ik ook doen... ;) Veel plezier nog daar!

Liefs!

P.S. Vraag me toch af hoe je weet hoe de hel ruikt... :p

• 13 September 2010 - 18:14

Oom Bert:

Lollig wollig taalgebruik. Schaapjes tellen en toch niet in slaap vallen, Rare jongens die IJslanders...

• 14 September 2010 - 08:54

Loes:

Geweldig verhaal. Ben het met je vader eens, als arts niets wordt kun je altijd nog beginnen als columnist! Heel veel plezier nog. Xxx vanuit Entebbe (oeganda!)

• 14 September 2010 - 09:13

Tante Inge:

Wat een geweldig avontuur; mooie natuur en veel schapen.Geniet maar van deze mooie tijd.

Liefs Inge

• 14 September 2010 - 22:01

Mies&Eugène:

Heel indrukwekkend allemaal. Ik denk terug aan de vakanties in Oostenrijk maar dit overtreft alles. Die geisers, machtige watervallen en uitgestrekte landschap, je voelt je er nietig bij. Geniet van dit alles en pomp je vol met al dit schoons.

Liefs